Sklopka kot ključna komponenta mehanskega prenosnega sistema v avtomobilu
Prenos pogonske moči z motorja na kolesa vozila se morda na prvi pogled zdi dokaj preprosto. V resnici pa je za to potrebnih več mehanskih komponent. Veliko vlogo igrajo sklopke v vseh vozilih z motorjem na notranje izgorevanje. Omogočajo prenos moči z motorja na pogonska kolesa. Sčasoma pa se mehanični prenosi obrabijo. Zato je dobro, če poznamo osnovne simptome, ki nakazujejo na potrebno zamenjavo omenjene mehanske komponente. Velika prednost je tudi, če razumemo osnovno delovanje celotnega mehanskega prenosnega sistema za pogon v svojem vozilu.
Sklopke so zelo obremenjene komponente v našem vozilu
Vsaka mehanična komponenta v našem avtomobilu pogosto pod velikim stresom. Za to je zadolženo dejstvo, da brez sklopke, amortizerjev, servo volana, alternatorja in drugih delov v našem vozilu se ne bi mogli brezskrbno peljati po cesti. Omenjeni avtodeli pa nase prevzemajo vibracije, tresljaje, nam pomagajo pri zavijanju in podobno.
Uporaba sklopke je ključna, če želimo speljevati z avtom, menjati prestave med vožnjo in početi druge stvari. Na pedalo za sklopko večkrat pritisnemo med vožnjo, da zamenjamo prestavo, počasi peljemo po parkirišču ipd. S tem jo počasi obrabljamo, kar je popolnoma normalno. Zato bo tudi potrebna menjava, ko dosežemo določeno število prevoženih kilometrov ali pa se vozilo pričenja obnašati drugače, kot smo ga navajeni.
Avtomobilski menjalnik omogoča pravilno delovanje motorja
Vsak jekleni konjiček potrebuje avtomobilski menjalnik za pravilno delovanje. Razlika so samo električni avtomobili, ki delujejo drugače od navadnih vozil z motorjem z notranjim izgorevanjem. Električni motorji imajo že dovolj visok navor motorja za delovanje pri različnih hitrostih in obremenjenostih. Zato ne potrebujejo prestav.
Delovanje sklopke za avto je dokaj preprosto. Deluje tako, da s pritiskom na pedalo prekinemo fizično povezavo med menjalnikom in motorjem v avtomobilu. Tako lahko zamenjamo prestavo, če želimo peljati hitreje, počasneje ali pa parkirati.
Vsaka sklopka za avto je sestavljena iz dveh glavnih delov. To pa sta plošča sklopke in vztrajnik. Oba dela sta ključna za pravilno delovanje omenjene komponente, saj drugače ne bi mogli uporabljati menjalnika, pospeševati ipd.
Tlačna plošča sklopke povezuje motor s pogonsko gredjo
Tlačna plošča sklopke je podprta z različnimi vzmetmi ob vztrajnik. Tako se zagotovi dobra in stabilna povezava med motorjem, menjalnikom in pogonsko gredjo. Ko pritisnemo na pedalo za sklopko, pa ločimo motor in menjalnik. V tem času je mogoče zamenjati prestavo. Ko to opravimo, pa počasi spet spustimo pedalo, da se ponovno vzpostavi prej omenjena povezava. Neprenehno menjavanje prestav in druge aktivnosti pa sčasoma obrabijo ploščo sklopke kot tudi vztrajnik, zato je potrebna zamenjava po določenem številu prevoženih kilometrov.
Vztrajnik sklopke ima več funkcij
Pogosto je tako, da imajo nekateri deli v našem vozilu več nalog. Dober primer tega je vztrajnik. Motorju omogoča lažjo rotacijo, saj se neprestano vrti. Tako pomaga pri manjši obremenitvi mehanskih delov med menjavo prestav. Tlačna plošča pritiska ob vztrajnik, kar omogoča, da se oba dela skupaj obračata in prenašata moč motorja na kolesa. Sčasoma se vztrajnik obrabi, vendar se to zgodi takrat, ko smo že prevozili veliko količino kilometrov z našim avtomobilom. Načeloma ni pravila, kdaj je to potrebno storiti. V vsakem primeru pa ni potrebe po nakupu originalnega avtodela, saj so poprodajne izvedbe več kot zadovoljive, kar se tiče zmogljivosti, kakovosti in varnosti uporabe.
Simptomi okvarjene sklopke
Vsak mehanični in drugi del za avto se sčasoma lahko okvari. Nekatere komponente imajo daljšo življenjsko dobo kot celoten avtomobil. Druge pa je potrebno manj ali bolj pogosto zamenjati. To je popolnoma normalno. Pogostost zamenjave je odvisna samega avtodela, načina vožnje, obremenjenosti avtomobila in podobno.
Pomembno se je zavedati, da je mogoče opaziti okvare sklopke dokaj hitro. To pa zato, ker se spremeni obnašanje vozila med pospeševanjem, menjavanjem prestav in podobno. Simptomi pa so:
- Drsenje sklopke
Sklopa prične drseti med pospeševanjem, ko so obrati motorja visoki, moč pa se ne prenese na kolesa.
- Zatikajoča sklopka
Med vožnjo se lahko sklopka prične zatikati, kar nam lahko povzroči velike težave.
- Mehka sklopka, ki nam oteži menjavo prestav in počasno vožnjo z drsečo sklopko
- Vonj po zažganem med vožnjo avtomobila
- Kovinski ali zvok brušenja med menjavo prestav
V primeru, da opazimo zgoraj omenjene ali druge simptome pri vožnji avtomobila, je priporočljiv čimprejšnji obisk avtomehanika in nakup rezervnih delov za avto, ki ustrezajo našemu vozilu.
Poprodajni avtodeli so enaki ali boljši originalnim
Originalni avtodeli za določen avtomobil so pogosto zelo dragi. Temu je tako, saj so edinstveni na ta način, da jih je izdelal proizvajalec našega avtomobila. Poprodajne izvedbe kompresorjev za klimo, hladilnikov za motor, alternatorjev ipd., pa so velikokrat enako ali celo bolj kakovostne kot originalne. Zato je mogoče zamenjati okvarjene komponente z enakimi ali boljšimi poprodajnimi izvedbami, ki so tudi cenejše.
Za veliko število starejših in praktično vsa nova vozila so na voljo različni avtodeli, ki nam omogočajo brezskrbno in ugodno vzdrževanje našega vozila. Tako je mogoče na cesti ohraniti tudi starejše vozilo, ki nam še vedno dobro služi. Pri popravilu novih vozil pa prihranimo veliko denarnih sredstev.
Kakovostni rezervni deli za avto
Nakup novih glavnih žarometov, žarnic, troblje, blažilnikov in drugih delov je lahko zelo preprost. Seveda pa se mnogi vozniki vprašajo, če so rezervni deli za avto kakovostni? Večinoma je odgovor pritrdilen, saj različni trgovci hitro odstranijo slabo delujoče ali nekakovostne dele iz svoje ponudbe. Tako imamo na voljo samo preverjene proizvode, ki nam bodo dolgo služili.
Večinoma so rezervni deli za avto na voljo za nakup preko spleta. Priporočljivo je, da prodajnemu osebju sporočimo VIN kodo vozila, da bomo lažje izbrali pravilni del, ki ga potrebujemo.